Olav Fosli
samfunnsgeograf
samfunnsgeograf
Olav
er samfunnsgeograf med spesialisering innen mobilitet, byutvikling og miljø. Han har over 25 års erfaring som rådgiver, utreder og forsker fra blant annet TØI og Statens vegvesen. Hans hovedarbeidsfelt er trafikk- og mobilitetsanalyser med konsekvensutredninger for byutviklingsprosjekter og utvikling av helhetlige samferdselsløsninger for byområder.
Han er opptatt av å få til reell samordning av areal og transport på alle nivå i samfunnsplanleggingen og utnytte muligheter digitalisering, elektrifisering, autonomisering og delingsøkonomi gir for utvikling av mer effektive og grønnere mobilitetsløsninger.
Fosli er cand.polit. fra Universitetet i Oslo med fag fra Freie Universität i Berlin og Høyskolen i Molde. Han er partner i Civitas hvor han begynte i 2017.
Spør Olav om
Mobilitetsanalyser
Mobilitetsplaner
Trafikkanalyser
Transportutredninger
Konsekvensutredninger (KU)
Nye mobilitetsløsninger (MaaS)
Parkering for bil og sykkel
Reisevaner
Klimaberegninger
Evalueringer
Byvekstavtaler
olav.fosli@civitas.no
+47 958 87 554
Fra innadvendt kjøpesenter til variert by med gater og torg hvor trafikkveksten tas med kollektivtrafikk, gange og sykkel
Vår evaluering for departementet fant at retningslinjene er modne for revisjon.
En tett miniby på nåværende lagertomt som tilhører Spydeberg Dampsag.
Analyse av virkninger av ny revidert avtale for Oslopakke 3 på trafikk, luftkvalitet, klima, framkommelighet og samfunnsøkonomi.
Hvordan kan jernbanens stengninger for vedlikehold og fornyelse gjøres mer effektivt?
Analyse av trafikale virkninger av forslag til reguleringsplan i sentrum av Meieribyen i Skiptvet kommune
Olav var transportfaglig ansvarlig i Oslopakke 3-sekretariatet fra 2010 til 2017. Han var sentral i arbeidet med å utarbeide beslutningsgrunnlag for prioritering av kollektiv- og vegtiltak for Styringsgruppen for Oslopakke 3.
Arbeidet omfattet blant annet utredninger av samferdselsprosjekter, tids- og miljødifferensierte bompenger, årlige handlingsprogram, innspill til statsbudsjett og nasjonal transportplan samt porteføljestyring basert på et mål- og resultatstyringssystem. Han hadde også ansvaret for bestilling og oppfølging av utredninger som dannet grunnlag for reforhandlingene av Oslopakke 3 i 2012 og 2016.
Ved å finansiere et forbedret kollektivtilbud og påvirke prisforholdet mellom bruk av bil og kollektivtrafikk, har Oslopakke 3 bidratt til en svært positiv utvikling i regionen. Antall kollektivreiser har økt to–tre ganger mer enn befolkningsveksten, mens personbiltrafikken er holdt i sjakk.